Bloggarkiv

fredag 21 oktober 2022

Protokoll Styrelsemöte 19 oktober 2022

            Protokoll styrelsemöte ons d 19 oktober 2022  kl 18-19.30

   

 

Närvarande: Ordförande Hannah Eklundh, ledamöterna Carina Forslund, Lotta Berg, Katarina Hellsten, suppleanterna Lisa Lord och Hanna Kristelius samt sekreterare Mariann Henriksen

 

        § 22:078    Ordförande öppnande mötet

 

        § 22:079       Dagordningen godkändes – med tillägget Policy under  HUS.

               

 

        § 22:080       Till protokolljusterare valdes Carina och Katarina

                

         § 22:081     Föregående protokoll godkändes och lades till handlingarna

 

§ 22:082     Ordförandens punkt: Hannah har haft kontakt med kommunen angående eltråden som sitter på väg till djurkyrkogården.  Det är OK att ha eltråden

                    som den sitter nu.

 

         § 22:083     Bordlagda ärenden - inga

         § 22:084     Post och Skrivelser      

a)                                       Post inkommande/utgående: Kallelse till distriktsmöte onsdagen den 9 november kl. 19.00 på Njudungs BK.

 

b)                                       Skrivelser inkommande/utgående

 

         § 22:085  Sektorernas rapporter:

Agility: Kuren/ containern på andra sidan – agilitysektorn har haft hinder och material i den, men behöver den inte i fortsättningen. Materialet som finns i den tillhör IGP. Vi behöver prata med de som tränar IGP för att se om de vill ha kvar containern och renovera den (dörren är helt trasig) eller om vi ska försöka hitta en annan lösning och kanske sälja containern för skrotvärdet. Styrelsen beslutade att kontakta Mikael och Emma som tränar IGP för att se vad de tycker. Mariann ansvarar för att kontakta dem.

Beställning av hinder – agilitysektorn behöver köpa in ett flertal hinder för att på sikt få en hinderpark som är godkänd. Det är svårt att lägga en budget eftersom det är svårt att beräkna inkomst för kommande år. Hur mycket kommer våra funktionärer på Hundfesten 2023 att dra in? En fråga också ang. hur pengarna från Hundfesten ska fördelas inom klubben. Styrelsens svar blir att Agilitysektorn kan lämna in en budget där de skriver upp vilka hinder som behövs. Pengarna från Hundfesten går till klubben. Vi önskar se klubben som en helhet, men det är också viktigt att agilityn har de hinder som de behöver för att bedriva sin verksamhet.

HUS: Uppmuntran till instruktörer. Ann önskar få en summa för att kunna           belöna de instruktörer som haft kurs under året med en julklapp. Instruktörerna är viktiga och våra kurser är en stor inkomstkälla till klubben. Styrelsens svar är att Ann budgeterar för detta. Policy: Vad gäller om du anmält till en kurs, fått en plats och sedan efter en gång skriver att det ”kört ihop sig” och du önskar få tillbaka din kursavgift?

Styrelsens svar är att Om du har anmält dig till en kurs och betalat - då är anmälan bindande och inga pengar betalas tillbaka. Detta framgår tydligt vid anmälan. Vi ber att Ann lyfter detta till alla instruktörer.

TS: Nästa lydnadstävling på klubben är i maj.

RUS: Planeringsmöte den 27 november

 

§ 22: 086           Kassörens rapport: Susanne var inte närvarande på dagens möte, men hade lämnat följande information: Agilitysektorn har fått in 42 000 kr från Guldagility i somras. Susanne informerade vidare att ekonomin för klubben är fortsatt god. Susanne kommer att göra en budgetuppföljning för tiden 1 jan - 31 oktober 2022. Detta för att sektorerna ska ha ett underlag för sin budget för 2023. Budgeten för 2023 ska vara styrelsen tillhanda senast den 30 november.

 

§ 22:087           Nytt beslutsärende:  Vi beslutade att be alla sektorer att använda den nya budgetmallen – detta för att få alla utgifter lite mer specificerade.

Vi kommer att maila ut mallen till de ansvariga för olika sektorer. (Maria, Mattias, Ann, Carina, Helle.)

Beslutades att Stefan R som är köksansvarig får hämta ut en gratis nyckel från Susanne. Han behåller den så länge som han är ansvarig för köket.

 

§ 22:088            Övrigt:

•                          Utvärdering av arbetsdagen. Styrelsen är helt enig om att det var en mycket lyckad dag. Vi hann med mycket och det gick snabbt. Hanna K och Annette erbjuder sig att fixa till i köket – att namna lådor och hyllor. Vi kommer att ha två arbetsdagar under 2023 – en på våren och en på hösten. Vi hoppas att alla sektorer kan ha samma arbetsdagar.

•                          Höstmys lö 29 okt. Hannah har gjort 12 hundfrågor, Lisa fixar barnfrågor. Hanna K bakar. Det blir fika, tipspromenad och två aktiviteter som Hannah E fixar. Rallybana. Hannah, Hanna och Lisa har möjlighet att hjälpa till. Hannah lägger ut Höstmys som ett evenemang. Alla medlemmar är välkomna.

•                          Aktivitetsrummet. Spegeln har kommit upp. Hannah har fixat hyllor. Maria kommer att ta med material till rummet. Rummet kan bokas, men om det är ledigt så är det helt ok att skriva upp sig och att vara där. Mattias Engström har erbjudit sig att lägga in ett golv. Stort tack till Mattias. Vapenskåpet måste dock flyttas och det är mycket tungt. Vem har nyckel? Vi kollar med Susanne. Så här långt har aktivitetsrummet inte kostat något.

•                          Kallelse till distriktsmöte. Onsdagen den 9 nov kl.19.00. I dagsläget har vi svårt att hitta någon som kan åka. Vi önskar digitala distriktsmöten. Går det att lösa? Mariann mailar distriktet och frågar.

•                          Litteratur: Boken ”Den lärande föreningen” har Mariann läst och Katarina blir nästa person att läsa den.

•                          Målning av plank. Detta har Magnus redan fixat.

•                          Hundfesten. Boka redan nu in helgen den 20–21 maj för Hundfesten i Kalmar. Hundfesten kommer att bjuda på rallylydnad, lydnad, utställning, föreläsningar. Det blir tävlingar, uppvisningar och föreläsningar. Det kommer att behövas funktionärer fred 19 maj samt lördag och söndag. Kan du ställa upp så vore det jättetrevligt. Mer information och anmälan som funktionär kommer du att hitta på hemsidan under november. Hannah kommer att lägga ut. Håll dig uppdaterad där. Väl mött på Kalmartravet under Kristi Himmelfärdshelgen 2023.

•                          Budget. Hannah har tagit fram en mall som ska fyllas i av sektorerna. Mariann mailar ut mallen till sektorsansvariga.

•                          Avstängning av vattenutkast. Vi kommer att stänga av vattnet från och med idag. Detta för att inte riskera att något fryser

•                          Elkostnad för de som ställer upp husbil / husvagn på klubben. Vi bordlägger denna fråga till nästa möte när kassören är med.

•                          Fika på våra styrelsemöten. Vi gör en lista till nästa år.

 

 

         § 22:089  Nästa styrelsemöte 16 nov

 

         § 22:090  Mötet avslutades